Gårdagens lektion

Jag kom som vanligt till stallet och såg att jag skulle rida Essmeralda, som förra veckan. Jag hälsade på fina Elegance, som är en ny ponny på ridskolan. Jag var där i torsdags när de lastade ur henne. Det känns som en bra connection mellan henne och mig hahah!

Jag gjorde iordning Essmeralda. Sedan när alla hästarna komer in från förra lektionen så blir Essmeralda stressad, och biter mig skithårt i armen! Jag säger vad som hänt för mina kompisar som säger det till Marit. Jag visar min arm för henne och den är typ rödblå (?). Essmeralda får lite skäll och sedan går vi in till ridhuset. Jag måste bli strängare mot Essmeralda. Hon tror hon kan göra hur hon vill med mig. Hon går vart hon vill när jag leder osv...

Jaja. Lektionen började och vi värmde upp i skritt och trav. När vi gjorde halter så lyssnade hon efter ett tag riktigt bra. Hon lyssnade när jag tog lite grann i tygeln. Marit hade ställt upp en bana i form av koner. Vi började i skritt och det gick jättebra. I trav lyssnade hon superbra också! Hon lyssnade lika bra på tygeltagen som i skritten. Vi lade även in skänkelvikningar på en långsida och det gick super!

Sedan skulle vi galoppera på volterna. Marit sa åt mig att gå till Avolten, förstod inte varför men jag gick dit. Marit sa att jag kunde trava halva volten och galoppera halva, då Essmeralda kan smita in i volten och bara stå. Men hon galopperade på bra på volten så Marit sa att om hon galopperar på bra så kan jag fortsätta galoppera. Galoppen gick super och jag är nöjd med henne.

Jag är nöjd med Esmi och det gottgör lite över det hon gjorde, men inte helt. Det gör fortfarande skitont i armen, men jag får stå ut.


Allmänt | |
Upp