Fartfylld ridlektion

Ja då var det tisdag och ännu en ridlektion! Förra veckan red jag ju Francesca. Men denna vecka stod det "Munsboro Francesca (övertruket) Essmeralda - Binds upp i skätselspiltan". Åh vad glad jag blev!

Ja borstade först Elegance då jag hade tid för det och hon var väldigt smutsig. Hon blev ren och fin och jag vände henne igen. Sedan pratade jag lite med andra ridkompisar för att sedan hämta ett grimskaft och leda Essmeralda till gkötselspiltan. I guess att Erik fått reda på vad som hände igår. Jag gjorde iordning henne och hon var sååå mycket lugnare att göra iordning när de andra hästarna gick förbi. Sedan kom Erik och frågade om jag var välbehållen, då han antagligen hört det som hände igår. Sedan gick vi in till ridhuset och satt upp. Vi började skritta och allt kändes bra. Idag skulle vi öva på skänkelvikningar på hörnlinjerna. Vi började skritt och jag fick till några bra skänkelvikningar. Det är hon bra på, tösen hahah! Sedan red vi hörnlinjerna i trav för att sedan rida skänkelvikningar i trav. Det gick bra i högervarvet men i vänstervarvet blev hon mycket piggare och jag fick bromsa in henne mycket, det blev inte så bra skänkelvikningar då.

Sedan travade vi in på volterna för att galoppera. Essmeralda är så rolig att galoppera på, hon tar så små och stanna steg! Men det gick bra. Sedan byte vi om volt och då gick det bra till en början. När vi galopperat en liten stund så kom helt plötsligt så ser jag hur Ariel travar innanför spåret när jag kommer i galopp. Vi hamnar bredvid varandra och då vänder Essmeralda rumpan till och sparkar Ariel. Jag skyller inte något på Essmeralda eller Ariel. Men jag kunde inte direkt vända in då Erik sa åt oss vi inte fick det, då Vanilj stod i mitten. Så jag trodde ju att Ariel skulle flytta på sig men jag hade fel...Erik sa åt oss att göra halt för att sedan prata om hur viktigt det är att hålla SIN PLATS. Sedan skrittade vi. Då jobbade jag Essmi lite och fick henne släppa efter i några steg. Hon är lite svår att få i form när man sitter på, iallafall enligt mig och några vänner. Men man får nöja sig med det lilla!

Bra avslutning på den händelsen. Man får vara glad att det inte gick värre.

Nästa vecka är det hoppning på både måndag och tisdag. Då hoppas jag att jag får Essmeralda om hon har sadel. Ska få henne då på måndag, och hoppas jag får henne hellre än Francesca på tisdagen ^_^


Allmänt | |
Upp