Måndagens hopplektion

I måndags var det hopplektion, och Essmeralda hade äntligen fått sin sadel, så då hade jag henne. Det skulle bli jättekul då det var så länge sedan jag hoppade henne. Hon hade bara hoppat en gång med sadel vad jag vet, innan jag skulle hoppa.
 
Jag gjorde iordning henne i ryktspiltan och gick in osv. Dock var det för få hål på stiglädrena så vi fick snurra de. Uppvärmningen var helt okej. När vi började trava över fem bommar så ökade hon väldigt mycket över bommarna och efter. Sedan började vi hoppa. Först hoppade vi studs en och en. Det gick ganska bra. Hade bra trav in, men det blev lite kämpigt över trestudsen, för hon är ju så liten. Min sits var ju inte goals då men jaja.Vi hoppade studsen två gånger innan vi la ihop en bana. Först en snäv sväng till 5 cavalettibommar, trav till studs, sedan svänga till ett litet hinder på typ 30 cm. Det gick jättebra! Studsen kändes bra. Kom i galopp men då jag tänkte att Essmeralda brukar sakta av till trav lätt så gasade jag på henne men tänkte inte på vägen till nästa hinder. Men det gick bra! Fick film på den banan.
 
Sedan var det samma bana men då var det tre travbommar till ett litet kryss, studs sedan att stighinder eller vad det hette. Stighindret var typ 40 cm. Denna gången gick det super! Efter krysset fick jag galopp, och det resulterade till att det gick ännu bättre på studsen! Och nu fick jag till vägen till stighindret. Är jättenöjd, men fick tyvärr inte film på det. Är supernöjd med Essmi! Och det var en bra sista lektion i den gruppen.
 
 
Allmänt | |
Upp