Chokladbollens dag

Idag är det chokladbollens dag! Och såklart gjorde jag et sats med chokladbollar. Jag hittade ett spännande recept på hemmagjorda delicatobollar, så jag missade min buss för att jag skulle kunna köpa chokladen till bollarna...Men det var värt det! Här är receptet jag hittade.
 
Ingredienser:
 
100 g smör (rumsvarmt)

1,5 dl florsocker

2 msk starkt kaffe

25 g ljus choklad, smält

1,5 tsk kakao

1 msk vaniljsocker

4 dl havregryn

 Rulla i:

100 g smält ljus choklad

Kokos eller pärlsocker

 

Såhär gör du:

Mixa havregrynen i en mixer så det blir fina smulor.

Vispa smör och florsocker med en elvisp och tillsätt sedan kaffet. Vispa tills det blandas.

Tillsätt kakao, vaniljsocker och de finmalda havregrynen. Vispa till en fin smet.

Smält den ljusa chokladen (det funkar bra med blockchoklad eller Marabou mjölkchoklad) i en skål i micron eller över vattenbad och häll sedan ner den i smeten.

Vispa eller rör tills allt är ordentligt blandat.

 

Ställ in i kylen en halvtimme.


Tag sedan fram ur kylen och rulla i lagom stora bollar.
Ställ sedan in dem i frysen i en halvtimme.

Smält choklad i en skål i micron och rulla bollarna i chokladen.
Avsluta med att rulla dem i kokos.

Låt dem stelna i kyl en stund innan de äts.
 
Min kommentar: Visst, mina kanske inte blev precis som de köpta, men goda var de! Det var gott med ett skal av choklad. Jag valde pärlsocker på mina bollar. De smakade väldigt gott iallafall. Det är bättre än de köpta, utan alla tillsatser osv. Detta recept ska sparas!
 
 
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Fantastiskt smarriga!

Upp