Svettig uteritt

Hellooo...Igår var det som vanligt ridning, och denna gången uteritt! Jag fick Mon Ami, väldigt spännande då jag aldrig ridit henne. Jag fick höra att hon tydligen var jääätteseg och att jag behövde spö och sporrar...Men så himla seg var hon dock inte idag hahah!

Vi började skritta iväg ut i skogen, och sedan när vi kommit dit det inte var så jättemycket rötter så började vi trava, och då va hon väldigt frammåt. Jag fick hålla henne lite för att hon inte skulle dticka iväg i galopp mot den framför. Sedan så skulle vi tydligen gå in på en hoppstig! Då fick jag smått panik då jag fått höra att hon kunde rusa mot ett hinder och sedan tvärstanna. Och det blev inte bättre av att hon drog iväg i galopp. Det var inte jättehöga hinder, max 40-50. Jag fick kontrollen över henne efter en stund och lät henne galoppera, men förskte ändå hålla tillbaka henne. På vissa hinder kunde man gå på sidan, och det gjorde jag för att hon bara kutade, så hon fick något att tänka på. Sedan delade vägen sig och då stannade hon, då vägen tog stopp. Sedan svängde jag till resten av gänget då de stannat.

När alla var samlade skrittade/travade (minns inte) vi till en äng. Och då tänkte jag direkt "ska vi galoppera?" och då blev jag också rädd för att hon skulle sticka iväg. Men ja, vi skulle galoppera. Många stack iväg i galopp, förutom några som ville ta det lugnt. Men Mon Ami ville inte stå still. Jag försökte hålla tillbaka henne. Men Mimmi sa att hon inte var farlig att galoppera med (cx) Så då släppte jag lite och då rullade hon iväg i galopp. Ett och ett annat pipande ljud hördes från mig, det var så kul hur alla tyckte att den vanligtvis sega hästen var så taggad.

När alla galopperat upp så travade vi ner. Fast såklart så kunde inte några höstar trava, utan det blev lite galopp för några hahah. Sedan fick man hoppa tillbaka om man ville, då det varit några få hinder påvägen. Jag ville ta det i trav, men när hon väl började galoppera ville hon absolut inte trava. Till sist så galopperade hon nästan på stället hahah! Så himla taggad var hon. Jag fick ner henne i trav men lite galopp blev det ändå. Sedan så red vi till stallet igen. Det var skitkul när jag väl tänker efter. Så snabbt har jag aldrig galopperat i hela mitt liv, så snabbt som vi galopperade igår.

Mimmi hade sagt att, eftersom det stod två hinder framme kunde vi få ta mågra skutt på de. Ett räcke och en ocer. Det ville inte jag, men sedan övertalade Mimmi mig och jag kom på räcket. Jag var ju rädd för att hon skulle tvärnita. Sedan travade jag lite och hon var skitfin. Hon vart skitsvettig efter ridturen. Vi hoppade av och gick in med de. Jag tog av alla grejor osv. Sedan sprayade jag på flugspray tror jag, sedan satte vi på ett flugtäcke eller nåt på henne, gud va söt hon blev i den hahah. Sedan släppte jag ut henne i hagen.

Så himla rolig ridtur! Vill skitgärna göra det igen.



Allmänt | |
Upp